Comunitat Valenciana, destinació gastronòmica
La Comunitat Valenciana té una cultura gastronòmica de gran valor, receptes tradicionals tan internacionals com els arrossos o la paella, productes agroalimentaris diversos i d’alta qualitat, un sector hostaler consolidat i, en els últims anys, un nombre important de cuiners i cuineres, líders d’aquest moviment gastronòmic al qual aporten la seua creativitat i excel·lència: 28 estreles Michelin i 45 restaurants amb sols Repsol.
La gastronomia pròpia és un recurs de primer ordre per al turisme de la Comunitat Valenciana; reforça l’essència i els valors de l’estil de vida que ens identifica com a destinació mediterrània: hospitalària i saludable, reflex d’una dieta mediterrània declarada per la UNESCO Patrimoni Immaterial de la Humanitat.
La influència de la gastronomia en els viatges i el creixement de visitants atrets per la cuina i el rebost de les destinacions turístiques és una realitat. Així, la gastronomia ha esdevingut hui un segment d’oportunitat per a la competitivitat i el posicionament turístic, un producte que contribueix a la sostenibilitat i al desenvolupament territorial, amb beneficis intersectorials importants.
Xarxa GastroTurística CV – L’Exquisit Mediterrani
Turisme Comunitat Valenciana impulsa el turisme gastronòmic des d’un concepte ampli, i té en compte tots els agents que intervenen en la “cadena de valor” i un enfocament compartit per un bon nombre d’iniciatives i projectes, públics i privats, sorgits a la Comunitat Valenciana des de diferents àmbits del turisme i la gastronomia: des de l’alta cuina a productes experiencials al territori com ara l’enoturisme, agroturisme, oleoturisme i turisme pesquer.
La marca Comunitat Valenciana – l’Exquisit Mediterrani és l’element central que representa els valors de la nostra gastronomia d’excel·lència: el més exquisit del Mediterrani. Sobre aquesta pivoten els missatges i accions promocionals d’experiències turístiques vinculades a la gastronomia mediterrània típicament valenciana, amb paràmetres de qualitat i autenticitat.
La Xarxa GastroTurística CV és l’instrument de governança col·laborativa de Turisme Comunitat Valenciana que, des de 2019, integra els agents en xarxa. Connecta iniciatives i sinergies en el territori, a partir dels huit centres de la Xarxa de CdT i Invat·tur –com a nodes de primer nivell-, i integra en l’estratègia gastronòmica els principis de la Llei 15/2018, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana.
La Xarxa disposa d’un Pla d’acció transversal que suma a les accions dels programes de Turisme Comunitat Valenciana altres iniciatives en col·laboració amb els agents adherits a través de convenis, programes d’ajudes i altres formes de suport i assistència tècnica, logística o de difusió.
Entitats adherides a la Xarxa GastroTurística CV
La Xarxa GastroTurística CV disposa de més de 60 entitats i destinacions turístiques que col·laboren en el desenvolupament dels valors i objectius de l’Exquisit Mediterrani a través de la cooperació en la realització d’accions i coordinació de programes:
- Fòrums per al consens d’estratègies entre agents.
- Implementació de valors i bones pràctiques.
- Intercanvi actiu d’informació i difusió de resultats.
- Protecció del valor de la gastronomia pròpia i difusió de l’excel·lència del producte a través de la marca.
L’adhesió es formalitza a través d’una expressió d’interés que presenten les entitats a Turisme Comunitat Valenciana, la qual adjunta la identificació i registre d’esdeveniments, actuacions i d’altres iniciatives de promoció gastronòmica en el Catàleg d’Accions l’Exquisit Mediterrani, amb prop de 150 registres en l’actualitat.
Pla d’acció l’Exquisit Mediterrani
El Pla articula les seues accions a través de huit eixos i recull actuacions pròpies de tots els programes de Turisme Comunitat Valenciana, així com les desenvolupades en col·laboració amb agents de la Xarxa GastroTurística CV:
- Coneixement, innovació i investigació aplicada (eix 1): preservació de la gastronomia pròpia, dieta mediterrània i innovació per a la competitivitat.
- Desenvolupament de producte (eix 2): desenvolupament i segmentació de productes gastronòmics experiencials i col·laboració amb les empreses per a la seua introducció en el mercat.
- Promoció i màrqueting (eix 3): brànding gastronòmic i posicionament de la Comunitat Valenciana com a destinació gastronòmica.
- Difusió dels valors de la gastronomia pròpia (eix 4): comunicació, reivindicació social i valoració de la gastronomia genuïna de la Comunitat Valenciana.
- Competitivitat (eix 5): modernització del teixit empresarial turisticogastronòmic a través de l’emprenedoria, qualitat turística, competitivitat i desenvolupament sostenible.
- Qualificació i formació professional (eix 6): qualificació permanent dels professionals.
- Infraestructures i equipaments (eix 7): inversions per a la millora d’infraestructures i equipaments al territori.
- Governança col·laborativa (eix 8): sistema d’adhesió i col·laboració amb els agents.